I Reval sitta ni i natt i slaveri

Okej, nu har vi kommit in en bit på oktober och indoktrineras kraftigt medialt med att vi ska bidra med så mycket pengar som möjligt till bröstcancerfondens rörelse.

Jag måste bara göra klart här för att inte komma på fel fot med mina läsare (då jag tror majoriteten av mina bloggläsare är flicksnärtor) att jag inte är mot en gala om att samla in deg till bröstcancerfonden.

Disclaimer:

Men, folk med Y-kromosomer och folk med manslem då? Prostatacancer alltså.

Jag har ALDRIG sett en sjukdom, som endast drabbar en av könen, fått så mycket medial täckning som bröstcancer.

Vad beror detta på? Varför får en sjukdom, oavsett enskildhet, mer uppmärksamhet till skillnad från en annan sjukdom, oavsett detaljerna? Vad är motivet? Är det politiskt? Vad tjänas det av att uppmärksamma sjukdomar som endast drabbar kvinnor?

Mitt intellekt säger att det är ett sätt att trycka ner männen, framhäva kvinnorna eller att man som politiker tjänar röster samt samtycke genom att vända kappan efter den feministiska vinden som kommit de senaste åren. Men jag är sugen på att höra vad ni tycker.

Ser man till år 2008 så dog alltså 1 134 fler män av prostatacancer än kvinnor av bröstcancer. Varför är det då bara bröstcancer som uppmärksammas???????

Galan som hålls för att stödja bröstcancerfonden, är bekostad av TV3 och sponsorer från näringslivet och det är ju åt helvete att staten ska blanda sig in på vad näringslivet ska ombesörja.

Om vi får se en prostatagala där Carola sjunger från knäna med glansiga ögon och Robert Gustavsson snubblar runt återstår att se, men i jämlikhetens namn borde vi väl få se det snart. Prostatacancer är trots allt den vanligaste cancerformen i Sverige. Folk dör ju för helvete här.

Blev ett allmänt flummigt inlägg och den välkända "röda tråden" kanske var svår att följa. Men jag antar ni förstår poängen, hur åt helvete det är med samfundet.

re

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0