Att jobba med sagoväsen

Jag läste något så oerhört dumt nyss:

Vad har du för åsikter ang. ätstörningar som så många främst tjejer är drabbade av i Sverige idag?
Det ligger i grunden att tjejer har en dålig självkänsla och därmed är svag för sjuka skönhetsideal och har svårt för att uppskatta hur man ser ut. Jag tror att det beror på avundsjukan i Sverige, bland unga tjejer. Det är en ständig konkurrens och man kan aldrig vara glad för en annan skull, det är sjukt! Peppa varandra tjejer!

Låt oss granska detta uttalandet. Det kommer från en svensk flicka som säkert inte ens har rösträtt än, den lilla flickan. Vi kan kalla henne Isabella Löwengrip. Du, min kära läsare, precis som du är, kanske tror att detta är vettigt sagt av henne, men det är fel. Inte så konstigt att du hade fel, du vet alltså inte bättre. Låt mig förklara detta. Gott så.

Isabella inleder starkt (fram till ordet självkänsla ungefär), där hon egentligen bara säger vad som är vanligt bondförnuft, varför hon möjligtvis lyckas lura den genomsnittlige byfånen som du själv att resten av hennes svar också genomsyras av sagda förnuft. FEL. Isabella har missförstått. Unga tjejer är svaga för sjuka skönhetsideal för att de - hör och häpna - ÄR UNGA TJEJER. De är små och dumma, precis som Isabella. DET är anledningen till att de har dålig självkänsla, inte tvärtom. Sedan börjar Isabella dra egna slutsatser. Aj aj. "Jag tror det beror på avundssjukan i Sverige." Avundssjukan? AsdfkjlaSDJFKALDJ??? Har svenska tjejer dålig självkänsla på grund av avundssjuka? Hur fungerar det? Möjligtvis skulle det råda avundssjuka på grund av dålig självkänsla bland dem, men inte tvärtom. Det FUNGERAR INTE SÅ ISABELLA! Hon vänder på allting!

"Det är en ständig konkurrens och man kan aldrig vara glad för en annan skull..." Konkurrens om vad? Maten eller? Om varenda liten flickstackare gick och försökte bli supermodell kanske det där skulle gå ihop. Men är det verkligen så Isabella? Isabella?!?

Isabella visar även sitt sanna 50-talsjag när hon säger att tjejerna har dålig självkänsla och därför "har svårt att uppskatta hur [de] ser ut". Detta är så jävla fel sätt att se det på. Isabella menar att flickorna inte ser sin egen (kosmetiska) skönhet, eller något. Rätt svar är att små flickor inte ens borde bry sig om det. Det ska inte vara "de måste förstå att de ser bra ut", det ska vara "de måste förstå att det inte spelar någon roll hur de ser ut".

Förresten, Isabellas tips till er tjejer (det är säkert masochistiskt lagda kvinnliga varelser som läser den här bloggen) om hur man får killar på fall:
"Le skratta och var glad, en dyster människa som tjafsar vill ingen vara med"

Flickor ska bara skratta och le. Oavsett hur de mår. Keep those emotions bottled up, girls! Ingen bryr sig ändå. Ah, sköna skeva 50-talsideal. Frågan är varför 17-åriga flickor sitter på dem och inte jag...

Jag tycker synd om Isabella Löwengrip. Nej det gör jag inte. Jag vill att hon slutar andas. Jag har aldrig förr stött på en människa med mindre förstånd.

Kommentarer
Postat av: emma

Haha nä har redan klippt rätt kort en gång pga att mitt hår var så slitet, och så korkad att klaga över ett sånt beslut är jag nog inte ;)



Tack för tipset! Jag tror jag ska köra på mörk mahogny också du får kika in sen och säga om resultatet blev bra! Ha en bra dag så länge!

2010-10-01 @ 07:10:55
URL: http://entrappaupp.blogg.se/
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

suck



Jag som faktiskt arbetar med att stärka unga tjejers självkänsla ryser när jag läser/hör vad blondinbella kläcker ur sig. Särskilt eftersom att hon utger sig för att vara någon slags självkänsleguru.

2010-10-20 @ 09:59:24
URL: http://emmasays.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0