Öppen homosexualitet i Afrika

Snubblade idag över en artikel på Aftonhoran som gjorde mig våldsamt upprörd. Eller om hela sanningen ska fram så gjorde artikeln mig bara milt upprörd, medan läsarnas reaktioner gjorde mig fullständigt vansinnig.

Artikeln handlar om afrikanska Nohlahla, en lesbisk flerbarnsmamma som på grund av sin läggning hotats, våldtagits och knivhuggits, även två av hennes döttrar gruppvåldtogs under förevändningen att dom "skulle botas". Vi får också veta att myndigheterna i Afrika inte gör något åt hatbrott mot homosexuella.
Ungefär här vill jag sätta in en disclaimer: Männen som gjort detta får gärna för mig både torteras och avrättas, det de har gjort har inga som helst ursäkter, och att myndigheterna inte gör något är inget annat än hemskt. MEN.
Det som gör mig vansinnig är att det sitter idioter här hemma i Sverige och skriver om hur STARK denna Nohlahla är, som vågar stå för sin homosexualitet även i ett så fientligt klimat som Afrika utgör.

Nohlahla är en av alla de homosexuella i Sydafrika som drabbats av hatbrott. Sedan hon kom ut som lesbisk har vardagen kantats av hot och förolämpningar. Ändå har hon aldrig övervägt att dölja sin läggning.
– Första gången jag blev förälskad tänkte jag att jag måste säga det, och jag måste vara stolt. De andra pussas på gatan – varför skulle inte jag det?

Vänta nu lite här... Vi talar alltså om en kvinna med en familj i ett EXTREMT homosexfientligt samhälle, och hon ÖVERVÄGER aldrig ens att dölja sin läggning? Det är här det slår bakut för mig. Något som hade varit STARKT vore att dölja sin läggning för sina barns skull, att medvetet utsätta sin familj för riskerna hela situtionen innebär är lika idiotiskt som det är själviskt. Nohlahlas våldtagna döttrar (varav en tog livet av sig på grund av våldtäkten) fick betala priset för att deras mamma ska kunna pussas på gatan och ha sex med vem hon vill, frågan är om priset verkligen står i paritet till vinsten. Vi får väl hoppas att Nohlahla njuter något oerhört fantastiskt mycket av sin öppna homosexualitet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra där

2011-01-06 @ 17:54:24
Postat av: Daniel

Nån ska ju va den första att komma för att förändra



Hon gjorde sitt val. Och det som hände hennes barn ska inte hon behövas skyllas för.



Du får det att låta som att hon sla skylla själv. Och knip käft för sin familjs skull.



Skrämmande läsning hos dej. Will never come back,

2011-01-06 @ 21:55:58
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Alex VF

Oj Daniel, eftersom jag gärna gör (o)besväret att gå in på din blogg så kommenterar jag här.



DS)A=(UDS=A)DU(AS)DUAS hur fan tänker du här?



"I will never come back," haha, låter som en väldigt livlös och tråkigt actionrulle. Och du - kom snälla inte tillbaka, din jävla dåre.



2011-01-07 @ 02:25:31
URL: http://a
Postat av: Anonym

"Vi talar alltså om en kvinna med en familj i ett EXTREMT homosexfientligt samhälle, och hon ÖVERVÄGER aldrig ens att dölja sin läggning?"



Nej Daniel har inte rätt -- troligtvis kommer han aldrig att ha det heller.



re



bögmiffotSURSOMFITTAN



2011-01-21 @ 14:44:43
Postat av: Oskar W

Fortfarande kommer det aldrig någon förändring om ingen tar täten. Sverige och många andra länder för den delen i Europa var precis lika homofientliga förut och det förändrades precis som Afrika förhoppningsvis också gör förr eller senare.

2011-01-25 @ 12:22:53
URL: http://osskie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0